FORMATOR:

Asis.med.gen.lic. LAPOHOS HIDEG ANDREI

Cadrul conceptual
Gestionarea riscului este o componenta a calitatii asistentei serviciilor de sanatate. Intre gestionarea riscului si asigurarea calitatii exista o suptrapunere importanta, deoarece activitatea poate influenta in mod semnificativ eficienta si eficacitatea asistentei medicale.
Dupa OMS, Echipa de lucru pentru Calitate, conceptul de managementul riscului este parte a calitatii.
Asistentei medicale, implicit celei spitalicesti, se asociaza mereu diferite riscuri clinice si neclinice
Riscul se poate define ca o combinatie intre probabilitatea unui eveniment advers si consecintele acestuia.
Evenimentele adverse sunt manifestarea clinica a riscurilor.
Scopul managementului riscului este reducerea probabilitatii evenimentelor adverse si a consecintelor negative ale acestora.
Riscul clinic este definit ca orice situatie care poate influenta oricare dintre caracteristicile referitoare la calitate, la calitatea serviciilor de sanatate.
Multe dintre erori pot fi prevenite prin procese documentate, standardizate si prin monitorizarea activa (metode de evaluare a riscurilor clinice pentru procese si riscuri generale, analiza riscurilor) a activitatilor/functiilor importante si vulnerabile.
Anumite riscuri sunt prezente intotdeauna in investigattiile si tratamentele medicale. Nu există practici de sanatate care să fie complet libere de riscuri, este necesară minimizarea riscurilor.
Siguranta pacientului nu se poate lăsa la discretia interventiilor dictate fie cu forta obiceiului, fie a bunelor intentii. Profesionistii au obligatia de a determina care sunt procedurile cele mai eficace, eficiente si sigure, toate acestea într-un context în care pacientul trebuie să fie un subiect activ în procesul său asistential.
Evenimentele adverse sunt consecinta erorilor profesionale determinate de: lipsa atentiei, demotivare, omisiuni, scăpări, atitudini neglijente sau imprudente, etc. – modelul de management al riscurilor centrat pe individ.
Modelul de management al riscurilor centrat pe sistem:
– A gresi este omeneste, eroarea este posibilă;
– Eroarea este consecinta mai multor factori asociai;
– Originea evenimentelor adverse se află în interactiunea factorilor sistemici;
– Sistemul trebuie să se doteze cu bariere care să protejeze utilizatorii de aparitia EA.

Pentru a putea vizualiza acest curs în intregime, trebuie sa fi autentificat și apoi să alegi să te înscrii la acest curs.

Intră în cont
Categorii: CursuriOAMR Salaj